Cardio routine

14191848_10157878733350355_1056903163_o

Hei hopp, fra en glad kropp! Hehe.. Altså, å stå opp tidlig, starte dagen med en treningsøkt etterfulgt av en tur i solen med Levi. Det er bra start på dagen det. Får så mye energi! Mange spør både på snapchat, her inne og i spørsmålsrunder hvilke treningsrutiner jeg har. De to siste mnd, har jeg kun gjort kardio. Men skal begynne på igjen med nytt styrkeprogram nå etterhvert, og det kan jeg jo dele med dere om dere ønsker.

Tenker jeg skal dele noen cardio tips som jeg gjør når jeg tar meg en økt. Det er Espen som har tipset meg om disse såkalte “Gerilja-øktene” som jeg gjør, og jeg synes de fungerer supergodt. Både som oppvarming, en hel økt, eller en raskt økt om du ikke har tid til mer. Litt er bedre enn ingenting!

14191389_10157878733345355_1268699055_o14203606_10157878733370355_1371483424_o

“Gerilja” (ta i betraktning at jeg er litt “nybegynner” på kardioen, siden jeg hater å løpe, hehehe. Men dette er gøy, og motiverende!

1. Jeg starter med oppvarming på ca 5 minutter, hvor jeg går på hastighet 6-7.
2. Så tar jeg runde nummer 1. Hvor jeg løper på et sted mellom 14-17 i hastighet, dette må du jo selv regulere. Kanskje løper du mye fortere enn det også.
3. Runde nummer 1 består av 5 minutter. Hvor 20 sekunder er på, og 10 sekunder er av. Dette blir jo da 10 runder x 20 sekunder.
4. Jeg pleier å ta meg 1 minutt pause mellom øktene, eller så løper jeg bare på hele veien. Dette velger du jo selv. Spørs på dagsformen!
5. Runde to består av nye 5 minutter. 20 sek på, 10 av. Og sånn fortsetter du. I 15 min, 20, 25 eller hvor lenge du ønsker å holde på. Idag gjorde jeg 15 minutter gerilja, og deretter en styrkeøkt i tillegg. Så idag brukte jeg gerilja-økten som oppvarming.

Andre ganger kan jeg kjøre på med 25-30 minutter gerilja (gjerne øke hastighet etter hver runde, da jeg deler det opp i 5 minutter) og 20-30 minutter med kardio på ellipse eller trappemaskinen feks. Da har man fått seg en god svetteøkt!

Fremover blir det mer styrke på meg, da jeg skal fokusere på å bygge mer muskler. Men jeg kommer nok alltid til å ha 10-15 minutter oppvarming med gerilja-øktene mine. Det går superfort og er veldig effektivt! Innimellom styrkeøktene kommer jeg til å ta dager hvor jeg kjører en hel kardioøkt med gerilja samt ellipse eller trappemaskin. Synes det blir litt kjedelig med bare løping. Liker litt variasjon!

Det var litt kardio tips fra Orviken. Håper det var pittelitt til hjelp? Kom gjerne med tips på hva som er din beste kardio-trening? Jeg vil gjerne ha litt mer å skifte mellom!

Sprek klem

13 Comments

  1. Gøy med treningstips :) Helt enig i at litt er bedre enn ingenting. :D

  2. Hørtes ut som en digg økt. Når jeg kjører intervaller kjører jeg 5 min oppvarming på 7. Etterfulgt av 4×4 min intervall med 2 minutters aktiv pause hvor jeg jogger på 9,5. Deretter 3×3 min intervall med 1 1/2 minutters aktiv pause med jogg på 9,5. For deretter å kjøre 2×2 min intervall med 1 minutt aktiv pause med jogg. Så til sist 1minutt hvor jeg kjører meg selv helt ut. Denne liker jeg av og til å utvide til å kjøre 4 x 1 min. Så roer jeg ned med jogg i 5 min. Denne må du prøve! Skikkelig svettefest hvor man får unna 10 km på null komma null :)

    1. Aktiv pause er det beste, da kommer du kjapt opp i god løpeform! Det å tvinge seg til å fortsette å løpe etter en “spurt” er utrolig hardt, men belønnes veldig! Og hvilken mestringsfølelse når en merker at en får ned pulsen igjen og kan puste (relativt) normalt.

    2. Hei! Kan jeg spørre hvilken fart du holder i dragene?

  3. Kathrine

    Hei! Jeg ser du skriver at denne formen for kondisjonstrening er “…veldig effektiv”, og det er den sikkert, jeg lurer bare på effektiv i forhold til hva? Effektiv om man vil forbedre anaerob terskel, eller ned i fettprosent, eller øke oksygenopptaket i blodet osv? Jeg er, på lik linje med deg, ingen personlig trener eller ekspert, men tenkte det er greit å spørre siden du skriver at økta er effektiv :)

    Ps. Tror “den nye leiligheten” blir knallfin mtp fargevalg!!

  4. Hei fine Lene!
    Jeg lurer veldig på hvordan det gikk med det styrke-treningsprogrammet fra ElitePT? Fikk du noen resultater med styrketreningen, og evt hvordan målte du resultatene? Tenker om du tok mål underveis for å kontrollere økt muskelvekst, eller om du satt deg mål om å løfte så og så mye i f.eks knebøy? Og følger du den kostplanen enda? Du skrev så varmt om det i ett innlegg, men så har vi liksom ikke hørt noe mer / sett hvilke resultater du har fått. En annen ting, og dette er ikke ment som kritikk, men et åpent spørsmål da jeg vet mange har det sånn; jeg synes du flere ganger skriver om at NÅ skal du begynne å trene styrke, bygge muskler osv. men så varer det ikke så lenge…før du plutselig skriver igjen at NÅ, nå skal du begynne.. Ikke misforstå, jeg synes det er fint at du både trener og er aktiv, og at du skriver om det, men hadde vært morsomt og ikke minst inspirerende å få se litt resultater også..
    Ellers synes jeg også at gerilja er helt fantastisk, og ikke minst effektivt – men hvis man vil bygge muskler, er det viktig å ikke kjøre for mye cardio, da det kan gå ut over styrketreningen hvis det blir for mye, du ikke får restituert nok, og klarer ikke å yte max på styrken.
    Selv har jeg hatt supre resultater med ElitePT hvor jeg gikk opp fra 46-52 kg over tid, og klarte å bygge masse muskler. Fin ettermiddag til deg!

  5. Du bør teste ut barrys bootcamp hvis du ikke har gjort det! Jeg har aldri svettet så mye i løpet av en økt og du blir nesten “tvunget” til å holde tempo oppe igjennom hele timen siden det gruppetime :) Er mye cardio blandet med styrke!

  6. Hvor er den sorte vasen din fra?

    1. leneorvik

      Kjøpte den på Illums Bolighus :-)

  7. Hvor er treningsbuksen fra :) ?

    1. leneorvik

      Den er fra Tights.no :-)

  8. Har selv brukt “gerillijacardioen” i flere år, tror jeg først kom over den for 6 år siden! Og den funker som bare det, forbrenningen er heltmax og resultater kommer fort. Dessuten er den helt perfekt for max utbytte av cardio økten om man er en som ikke gidder å løpe lenge på tredemølle. Anbefales på det sterkeste.

    1. leneorvik

      Enig med deg :-) ;-)

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *