Healthy week


Flere av dere har etterlyst en ukentlig matplan / middagsplan til inspirasjon, så nå tenker jeg det er på tide med et sånt innlegg ♥ Veldig hyggelig når dere ønsker dere innlegg også, mye gøyere for meg å skrive det! Denne uken kom litt skjevt ut for vår del, siden vi kom hjem tirsdagsmorgen- så jeg fikk faktisk ikke handlet før idag. Vi handler alltid på mandager, og handler da inn alt vi trenger til en uke. Selvfølgelig er det alltid noe vi trenger mer av, eller noe vi har glemt- så da løper vi bare ned på butikken. Den er heldigvis ikke mer enn et minutt unna.  Frokost :

Til frokost i ukedagene, går det i skyr med blåbær og en banan. I helgene, eller når vi spiser frokost sammen i ukedagene, spiser vi som oftest hjemmelaget knekkebrød eller brød med godt pålegg, egg, frukt og te. De absolutt beste frokostene spør du meg. Og nå i det siste har jeg jo også laget bananpannekaker med frukt, det er SÅ godt. Lunsj : Til lunsj spiser jeg som oftest eggerøre av 2-3 egg med skinke, brokkoli og ost. Eller en salat om jeg orker å lage det, av og til løper jeg bare ned på ICA for å kjøpe fra salatdisken. Mellommåltid : Det består gjerne av banan, eller annen frukt. Skyr med bær, vanlijekesam med bær o.l 

Middagene varierer veldig, men nå som vi prøver å være sunne- føler jeg at jeg mangler litt inspirasjon. Synes rett og slett det er litt vanskelig å lage sunn mat som smaker like godt som den litt mindre sunne middagen, hehe .. Men, jeg har jo noen favoritter da, og så er det jo gøy å prøve noe nytt.  Middager : Før har vi spist akkurat det som ha falt oss inn, men siden vi nå prøver å være litt sunnere- ser middagsmenyen litt annerledes ut. I helgene spiser vi det vi vil. Når det kommer til middager denne uken, ser det hittil sånn ut : (Det blir jo alltid litt forandringer, plutselig vil man ha noe annet- eller man går ut og spiser osv..) Dette er jo bare en litt løs plan, og her skal jeg prøve ut flere ting som jeg ikke har laget før- så det blir spennende. Gøy og variere litt og ikke alltid lage det samme.  Ovnsbakt laks med avokadosalat :

Laks
Grønnsaker (løk, paprika, purre, gulrot osv)

Avokado
Sitron
Crispysalat
Koriander
Olivenolje
Salt og pepper

Laksen bakes i aluminiumsfolie sammen med grønnsakene. Serveres med avokadosalat.  Tacosuppe med kjøttboller :

Oppskriften finner dere her. Rekesalat : Reker (uten skall)
Gulrot
Purre
Paprika
Ananas

Blandes sammen, og nytes med en eksotisk dressing, evt brød for de som ønsker det. Denne har jeg tenkt å lage svææær, men den skal visstnok være ganske mettende. Kalkun med søtpotetmos og tilbehør :

Kalkunbryst
Søtpotet
Fløte
Smør
Rosenkål
Salt og pepper
Evt bakte grønnsaker / Waldorf salat (for de som ønsker det) La kalkunbrytstet steke mens du forbereder søtpotetmosen. Skjær søtpoteten i biter og kok de til de blir møre, mos de med en stavmikser og bland i smør, fløte, salt og pepper. Kok opp rosenkålen og bak grønnsakene. Her bestemmer du litt selv hva du ønsker å ha til. Cæsarsalat :
Kylling
Bacon
Parmesanost
Salat

Den enkleste, og sannsynligvis den beste salaten jeg får. Det er så godt! Ekstra godt med krutonger i ♥ Og en dressing (for de som vil ha det)  Tacosalat : Kjøttdeig
Hjemmelaget tacokrydder
Salat
Mais
Ost
Løk
Tomat
Agurk
Paprika
Salsa  Dette er en veldig enkel oversikt, mulig jeg legger ut innlegg av de forskjellige rettene etterhvert, og da litt mer detaljerte. I mens får dere bare spørre om dere lurer på noe ♥ 

– Håper dere fant litt inspirasjon –  

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *