Let’s talk training

P2165549OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Annonselenker
OLYMPUS DIGITAL CAMERATopp – treningsbh – 2xu tights – proteinbar // tightsen er på tilbud, forresten! Med hele 30 %

DIGG med klær som gir ekstra motivasjon. PS, den proteinbaren der er helt latterlig god! Elsker den. I alle smaker, hehehe. Try it!


Åh, jeg kan ikke få beskrevet nok hvor deilig det er at treningsmotivasjonen har kommet for fullt! Jeg har jo tidligere vært glad i trening, men ikke i styrketrening. Nå har jeg liksom fått det helt, og føler at jeg mestrer det ordentlig! Jeg vil ikke bare trene kardio sånn som jeg gjorde før, jeg vil bygge muskler og mer rumpe, YA! Jeg lager meg sånne små mål som er lette å klare, og nå, etter 5 uker klarer jeg mye tyngre vekter enn første gangen, og det er supergøy! Babysteps.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Elsker denne tightsen her, den er høy på livet, og for meg føles det aller mest komfortabelt! Også sitter den som et skudd ellers. Elsker passformen!


Mine tips til å finne, og holde på motivasjonen ♥

• Først og fremst må du bestemme deg for at du vil begynne

• Ta med deg en liten notisblokk på trening de første ukene

• Skriv opp alt du gjør, trust me – it helps!

• Siden jeg begynte med å trene opp grunnstyrken min, startet jeg med 5-8 eller 5-9 repitisjoner på de fleste øvelsene, eller 10-15 på noen. Alltid 3 sett, og ca 60 – 90 sek pause mellom hvert sett

• Jeg skriver opp antall kilo og antall repitisjoner + sett hver gang jeg trener, og prøver å øke fra gang til gang.

• Eksempel : Da jeg startet med knebøy i januar, så treningsdagboken min sånn ut :
Knebøy : 3 x 8 x 20 kg
… mens nå ser den feks sånn ut : Knebøy : 3 x 8 x 45 kg.

Skjønner? Dvs, jeg har økt kg for hver eneste økt, noen ganger har jeg kun klart 3 x 5 feks, og det er lov! Men målet bør alltid være og enten klare litt tyngre eller 1-2 flere repitisjoner pr trening! Det er kjempegøy! Jeg har klart å løfte 25 kg mer på 5 uker. Noe jeg er stolt over. Sikkert flere som løfter myyyye mer og tar mange flere repitisjoner, men dette er da altså meg. Som er i begynnerfasen ♥

• Et enkelt mål kan feks være.. Om du tok 3 x 5 x 30 kg på knebøy mandag, kan du prøve på 3 x 6 x 30 kg neste gang, feks. Husk nå da, dette er mine personlige tips, jeg er IKKE noe personlig trener, hehe. Men dette har funket for meg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mine favorittøvelser : (Eller favoritt er det vel ikke helt, hehe.. Men det er disse jeg tar nå)
• Knebøy • Utfall med kettlebells • Markløft • Bicepscurl
• Pullups • Skulderpress • Militærpress • Roing på benk med vekt
• Rygghev • Facepulls • Triceps pushdown • Cable crunch • Planken med og uten trx slynge

• Bestem deg for et program du liker med 6-8 øvelser, varm opp 5-10 minutter før du begynner. Viktig og variere litt fra gang til gang, og ha en dag hvile mellom styrkeøktene. Da kan du heller kjøre kardio i dagene mellom, om du vil trene mer!

Litt Lenetips fra meg til dere. Det er gøy å føle at kroppen strammes opp, at man blir sterkere og at rumpen blir større – YEEES! ♥ 

God trening, og lykke til med motivasjonen ♥

17 Comments

  1. Veldig inspirerende innlegg! Du er jo en inspirasjon i deg selv :-) Trener du noe kardio før du begynner med styrke?
    Ha en fin kveld!

  2. Hvilken str har du i sports-bhen? :-)

    1. leneorvik

      S :-)

  3. Du ser fantastisk ut! Hvordan tror du det blir med treningen når dere får valp? :-) Du og kjæresten “avlaster” vel sikkert hverandre, slik at dere begge får tid til å gjøre ting dere ønsker i tillegg til å være hjemme med valpen? :-) Valpen vår er 4 måneder nå, og han er med oss nesten overalt, men må innrømme at det er deilig at han har blitt stor nok til å være alene hjemme i et par timer :-) Da blir alt så mye lettere. Jeg får like vondt i hjertet hver gang jeg går fra han, men han ligger bare å sover når han er alene. Vi har kjøpt en aktivitetsmåler for hund som heter FitBark, så da ser vi om han har vært i ro eller ikke når vi er borte. Veldig godt å vite at han slapper av og koser seg selv om vi ikke er hjemme :-)

  4. Hei Lene! Kjekt og inspirerende innlegg!! Har akuratt begynt å trent styrke selv, og elsker det! Hvordan er sportsbhen I str? Og holder den ting på plass ved aktivitet? Hihi xD
    Digger bloggen din!
    :-D

    1. leneorvik

      Så braa!:-) Den er normal! Jeg har S :-) Den holder ting på plass ja, hehe.. Klem

  5. Elsker treningstøyet, og du er super flink som har kommet ordentlig igang med treningen! xx

  6. Elsker treningsinnlegg :):)

  7. Tightsen så fin ut! Men vanskelig å vite hvilken str man må ha.. Har du S eller XS?

    1. leneorvik

      Jeg har xs :-)

  8. Nydelige deg og nydelige farger!

  9. Hvor mange ganger i uken har du trent styrke de siste fem ukene?

    1. leneorvik

      3 ganger i uken :-)

      1. Takk for svar

  10. Anne Marie

    Hei Lene! Jeg vil ikke at du skal tolke dette feil, og det er kun ment godt! Jeg har lagt merke til at brynene dine er veldig mørke. Er dette meningen? De ser altfor “harde” ut til deg, hårfargen din og hudfargen din. Det ser så uekte ut :/ Kanskje du burde bytte til en lysere nyanse? Det tror jeg hadde passet deg bedre. Klem

    1. leneorvik

      Ja de er litt mørke nå! Blir bedre om noen dager :-) Men skal skifte til litt lysere neste gang :D Allerede bestemt hehe :-)

  11. Hei, må berre legge inn et lite tips fra meg! Det er superfint at du har funnet nåke som passer for deg.. men du må vere litt forsiktig med at i begynnelsen vil progresjonen din vere høy, og du vil klare å øke for kvar økt slik som du gjer no. Og det er en herlig mestringsfølelsen, så hold på den så lenge som mulig <3 Men ver obs på at etter hvert så kjem du til et punkt der du er nødt til å trene på en viss vekt med et visst antall repitiajonar over tid før du klarer å øke. Det er viktig å ta ting gradvis etter hvert som man blir sterkere, både for å unngå skader og sikre at du får nok restitusjon. Restitusjon er viktig for å bygge muskler. Masse lykke til :-) <3

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *